Programul ,,Rabla” suspendat până la formarea noului guvern

Programele de finanțare ale AFM, inclusiv Rabla 2025, suspendate până la formarea noului guvern
Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a anunțat miercuri suspendarea tuturor programelor de finanțare în desfășurare, inclusiv mult-așteptata sesiune Rabla pentru persoane fizice, programată inițial pentru joi, 19 iunie 2025, la ora 10:00. Decizia vine în contextul negocierilor intense pentru constituirea unui nou Guvern și are ca scop asigurarea echilibrului și stabilității bugetare.
Președintele AFM, Florin Bănică, a explicat că această măsură este necesară pentru ca noul executiv să poată prioritiza alocările bugetare în funcție de nevoile actuale ale populației. „Negocierile din ultimele zile în ceea ce priveşte constituirea unui nou Guvern au scopul de a aduce echilibru şi stabilitate, tocmai de aceea este important ca noul guvern, împreună cu AFM, să prioritizeze alocările bugetare în funcţie de nevoile actuale ale populaţiei”, a declarat Bănică. El a subliniat că AFM își va menține angajamentul de a promova programele de mediu cu impact direct asupra calității vieții oamenilor.
Această suspendare vine în ciuda declarațiilor optimiste făcute la sfârșitul săptămânii trecute de ministrul Mediului, Mircea Fechet. Acesta își exprimase speranța că programul Rabla va continua și în acest an, în ciuda încercărilor coaliției de guvernare de a reduce cheltuielile bugetare pentru a acoperi deficitul de peste 9%.
Programul Rabla, cu o tradiție de 20 de ani, este considerat de Ministerul Mediului un instrument eficient, demonstrându-și utilitatea în înnoirea parcului auto din România. Bugetul alocat programului pentru anul 2025 este de 1,43 miliarde de lei, o creștere de aproape 50% față de 2024, sume care ajung, într-o proporție semnificativă, la producătorii autohtoni precum Dacia și Ford. De asemenea, valoarea ecotichetului pentru mașinile electrice a fost majorată la 7.500 de euro, de la 5.000 de euro.
Fechet a accentuat importanța continuării programului Rabla, menționând jalonul din PNRR care prevede scoaterea a un sfert de milion de „rable” de pe străzile României până în 2026, precum și sprijinul adus industriei auto locale. Cu toate acestea, decizia AFM subliniază nevoia de reevaluare a priorităților bugetare de către viitorul Guvern.
Rămâne de văzut când va fi reluată sesiunea programului Rabla și celelalte programe de finanțare ale AFM, odată cu stabilirea noului cabinet guvernamental.









