Titi Sultan: Campania electorală pentru alegerile prezidențiale din mai 2025 – atacuri directe și indirecte între candidați, nici vorbă de programe, soluții sau viziuni pentru viitor

Campania electorală din aprilie 2025 pentru alegerile prezidențiale din luna mai 2025 nu a fost constructivă sau moderată, din păcate s-a desfășurat intr-un climat tensionat, dar predictibil, dominat de polarizare, mesaje naționaliste, promisiunile electorale ale candidatilor încadrându-se (de cele mai multe ori) în sfera de competență a primului ministru, nicidecum ale Președintelui României.
Au existat dezbateri în care, în loc să se axeze pe programe, proiecte de țară, soluții și viziuni pentru viitor, candidații și-au concentrat mesajele pe atacuri directe și indirecte, discreditări personale și teme menite sa stârnească lipsă de încredere, frică sau indignare. Tematica centrală a campaniei electorale a fost dominată de contestarea procesului democratic și a modului cum a fost organizat scrutinul, iar retorica politică a fost dominată de acuzații dure, atacuri directe și polarizare accentuată.
Mai multe partide și candidați au folosit retorica fricii și a ,,pericolului iminent”generat de complexa situație a posibilității izbucnirii unui conflict militar global, pentru a mobiliza alegătorii. Totodată, tema, ”turul doi înapoi” a devenit simbolul neîncrederii în instituțiile statului, sugerând că unii actori politici au fost eliminați sau marginalizați prin metode controversate. A fost o campanie electorala în care emoțiile negative (frustrare, revoltă, sarcasm, disperare) au fost vizibile atât în discursurile candidaților, cât și în reacțiile electoratului din țară și din străinătate, iar rețelele sociale au constituit un spațiu de confruntare dură, adesea lipsită de argumente raționale.
De exemplu, George Simion – Candidatul Partidului AUR a folosit un mesaj direct, simplu, antisistem, eficient pentru electoratul conservator, urmărind mobilizarea electoratului nemulțumit, din zonele rurale sau din segmentul tinerilor neangajati politic. George Simion a folosit un ton populist, apelând la teme precum ”turul doi înapoi” ,,românii trebuie să își ia țara înapoi”, respingerea influentelor externe, în special ale Uniunii Europene, nu și ale Administrației Trump, și combaterea ,,trădătorilor de neam și țară” din sfera politică. A refuzat dialogul cu alți candidați și participarea la dezbateri pentru a ocoli teme care i-ar fi fost dificile, dar, cu toate acestea, mesajul său a fost eficient în rândul alegătorilor antisistem, sensibil la teoriile conspirației, care se declară victime ale sistemului politic post-decembrist, dar nu a reușit să atragă consistent electoratului urban educat. Campania sa a fost preponderență online, fost stereotipuri tipice mediului virtual, dar fără a oferi soluții pertinente la problemele reale cu care se confruntă România.
Crin Antonescu, candidatul Alianței electorale ”România, Înainte”, a pus în scenă un discurs politic clasic, echilibrat (dar mai puțin incisiv), punând accentul pe experiență, echilibru, stabilitate și apel la rațiune, poziționându-se ca o alternativă serioasă la populism. Mesajele sale au inclus întoarcerea la anumite valorile democratice, cu un echilibru între tradiție și modernizare și restabilirea prestigiului funcției prezidențiale. Deși discursul său s-a dorit argumentat și rafinat, pentru unii alegători din zona valoric liberală a fost perceput drept distanțe și învechit, mai ales în contrast cu stilul combativ al lui Simion. În acest fel, Crin Antonescu a reușit totuși să își asigure susținerea unei părți a electoratului care societatea se revendică de la liberalism. Nu a putut ocoli dezbaterile, dar a fost obligat să adopte o strategie defensivă, care nu poate seduce electoratul antistem pro-european.
În schimb. Nicușor Dan si-a construit campania în jurul unor teme recurente din cariera sa: independența față de partide, integritatea personală, competența și lupta împotriva corupției și birocrației. Aceste mesaje au fost calibrate pentru electoratul urban, educat, activitatea civic și dezamăgit de clasă politică tradițională. Deși a reusit să consolideze o bază solidă de susținători în mediul urban, Nicușor Dan nu a reușit să atragă electoratul din mediul rural și electoratul traditional și a fost vulnerabil la atacuri instituționale și la campania negativă. În schimb, Nicușor Dan se adresează electoratului antisistem cu deschidere pro-europeana, al cărui mesaj central este ,,omul din afară sistemului”.
În fine, prezența candidatului independent Victor Ponta în campania electorală din 2025 a fost dominată de o retorică extremistă, populistă și cu accente nostalgice, la concurență cu George Simion, urmărind o așa-zisă revenire la ,,normalitate” (turul doi înapoi ca temă centrală trimițând la o așa-zisă resetare democratică), critica sistemului și a instituțiilor și un accent special pe criticarea autorităților electorale. În același timp, discursul său a fost accesibil, cu un ton colocvial, menit să rezoneze cu electoratul din zonele tradițional favorabile PSD, iar participarea selectivă la dezbateri a fost menită să îl potențeze în raport cu alți candidați, dar și cu George Simion.
Mesajul lui a fost eficient într-o zonă de nișă, dar pare să nu fi reușit să capteze agenda națională sau să atragă electoratul tânăr sau indecis, mai ales în fața candidaților care au dominat online-ul și mass- media. Am făcut o analiză a modului cum au reacționat in campania electorala doar a celor patru candidați prezentați mai sus, deoarece, din punctul meu de vedere, doi dintre ei au șanse reale să intre în turul doi de scrutin.