
Președintele Consiliului Județean Maramureș, Gabriel Zetea, a exprimat îngrijorarea față de viitorul Mocăniței de pe Valea Vaserului, susținând că aceasta se află sub presiunea unor reglementări care ar putea duce la dispariția sa. Zetea a declarat că Ministerul Transporturilor intenționează să impună standarde tehnice moderne acestei căi ferate forestiere, ceea ce ar putea afecta autenticitatea și funcționarea sa tradițională.
„Cei care vin în Maramureș pentru Mocăniță nu caută standarde de înaltă calitate și STAS-uri, ci o experiență autentică, un tren care să meargă încet, cu 20 km/h, și să urce în vârful muntelui pentru a oferi priveliști unice,” a afirmat Zetea. El a subliniat că Mocănița atrage anual peste 30.000 de turiști, majoritatea străini, care contribuie semnificativ la economia locală.
În plus, Zetea a evidențiat conflictul de interese dintre Romsilva, axată pe exploatarea lemnului, și operatorul privat al Mocăniței, care promovează turismul durabil și conservarea pădurii. El a făcut apel la autoritățile centrale să recunoască valoarea turistică și culturală a Mocăniței și să evite impunerea unor reglementări care i-ar putea afecta funcționarea.
Mocănița de pe Valea Vaserului este considerată ultima cale ferată forestieră originală funcțională din Europa, păstrând infrastructura și echipamentele istorice. Aceasta oferă turiștilor o experiență unică, combinând peisajele pitorești ale Maramureșului cu farmecul unei călătorii cu trenul cu abur.
Autoritățile locale și operatorii turistici speră ca această atracție să fie protejată și promovată ca parte integrantă a patrimoniului cultural și turistic al României.









